کد خبر: ۶۹۱۲۷

حکیم مهر: سگ های مواد یاب عامل بازدارنده مهم در ورود و خروج هر گونه اشیای قاچاق بویژه مواد مخدر در مرز بین المللی آستارا است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، گمرک مرزی آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، ترانزیت داخلی و خارجی، کارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و یکی از قدیمی ترین و موثرترین واحدهای گمرکی جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور است.

فعالیت گمرک در هر شهری خصوصا در شهرهای مرزی همواره عامل پیشرفت و توسعه آن منطقه محسوب می شود و مرز و گمرک آستارا در شمال غربی استان گیلان به دلیل موقعیت اقتصادی و استراتژیکی بی‌نظیر و وجود سه مرز زمینی، دریایی و ریلی، پیشانی اقتصادی ایران است و نقش مستقیمی در معیشت و اشتغال مردم شهرستان مرزنشین آستارا دارد.

وجود دو فاکتور مهم صادرات و واردات کالا از شاخصه های مهم گمرک آستارا است که این مرز را به کانون تردد مسافران داخلی و خارجی و صادرات و واردات کالا به کشور های خارجی هم مرز و همسایه با ایران تبدیل کرده است.

ترانزیت؛ شاخصه مهم گمرک آستارا

ترانزیت قطعا شاخصه مهم فعالیت گمرک آستارا است و این گمرک طی دو دهه اخیر همواره با رشد صادرات و واردات مواجه بوده و یکی از فعالترین مرزهای زمینی کشور به شمار می‌رود و در دوران اوج کرونا به صورت شبانه روزی فعالیت ممتازی داشت.

اداره کل گمرک آستارا به عنوان مرزبان اقتصادی کشور احترام به مراجعین داخلی و خارجی و ارائه حداکثر تسهیلات قانونی به خدمت گیرندگان را با افتخار جزو وظایف ذاتی و اجتماعی خود می داند اما در عین حال این گمرک فعال ایران و استان گیلان در زمینه زیرساخت های گمرکی با کاستی هایی مواجه است. قطعا اگر بخواهیم گمرکات پویا در مناطق مرزی داشته باشیم باید به زیر ساخت های آنها توجه ویژه ای کنیم.

داشتن گمرکی مدرن و مجهز در جهانی که اقتصاد محور مراودات بین کشورها است یک ضرورت بسیار مهم محسوب می شود و در همین راستا مرز و گمرک آستارا که ویترین جمهوری اسلامی ایران است باید به تمام امکانات به روز گمرکی تجهیز باشد. مجهز کردن رده های مختلف اداره کل گمرک آستارا با هدف همسو شدن با فعالیت های گمرک کشور و همچنین گمرک جهانی در دستور کار قرار دارد و فعالیت در این گمرک بر مبنای قانون است.

گمرک که همواره یکی از سردمداران مبارزه با قاچاق کالا در کشور و همراه با سایر سازمان ها در این زمینه بوده است، تلاش دارد با افزایش دقت و کنترل کالاها در هنگام ورود و ترخیص، سهم خود را در مبارزه با قاچاق کالا با برنامه ریزی های کارشناسی شده افزایش دهد. استفاده از ابزارهای مدرن و پیشرفته کنترلی مثل دوربین های نظارتی، دستگاه های ایکس.ری و همچنین سگ های کاشف مواد مخدر در گمرکات کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در همین زمینه گمرک حساسیت های خود را در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و غیر مجاز به کشور داشته و قاطعانه مقابله می‌کند.

اهتمام جدی اداره کل گمرک آستارا در مقابله با انواع قاچاق

اداره کل گمرک آستارا با بهره گیری از ظرفیت های موجود و تخصص نیروهای خود و راه اندازی دستگاه ایکس.ری کامیونی، استقرار واحد مبارزه با مواد مخدر و سایت سگ های مواد یاب، برقراری دوره های آموزشی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، مواد مخدر و تخلفات گمرکی اهتمام جدی دارد. استفاده از دستگاه ایکس.ری کامیونی در بالا رفتن سرعت عملیات گمرکی و هدایت محموله های ترانزیتی از مرز، کاهش ضریب قاچاق در داخل کانتینرها و کنترل ورود و خروج انواع کالا نقش مهمی دارد و در کنار آن استفاده از سگ های مواد یاب ضریب ریسک قاچاق مواد مخدر و درصد موفقیت گمرک را در این بخش افزایش می دهد.

استقرار سه سگ موادیاب ویژه در گمرک آستارا

در اداره کل گمرک آستارا سه قلاده از سگ های ویژه مالینویز بلژیکی مواد یاب با سه مربی و با هدف تشدید مقابله با قاچاق انواع مواد مخدر و بازرسی از محموله های صادراتی، وارداتی، ترانزیت، کشتی های ورودی و خروجی در اسکله بندر آستارا، سالن مسافری گمرک و همچنین در مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی و ریلی فعال هستند.

وجود سگ های فوق عامل بازدارندگی از ورود و خروج هر گونه شیء قاچاق به ویژه مواد مخدر است و در این زمینه برقراری ارتباط مناسب بین سگ و مربی حائز اهمیت بوده و توانسته به موفقیت کشف انواع قاچاق در گمرک مرزی آستارا کمک کند.

قیمت هر قلاده سگ موادیاب مستقر شده در اداره کل گمرک آستارا ۵۰ هزار دلار است و این سگ ها ابزاری هستند برای سالم سازی محموله هایی که از ایران می روند یا به ایران وارد می شود. وقتی گمرکی به سگ های مواد یاب مجهز می شود در خط قرمز قاچاقچیان قرار می گیرد و دیگر قاچاقچیان این مسیر را کمتر استفاده می کنند. با توجه به اینکه لازم است کنترل ها و بازرسی ها در کمترین زمان ممکن صورت گیرد سگ های موادیاب به دلیل دقت و سرعت در کار و خطای کم به صورت یک ابزار حرفه ای درآمده اند و قابلیت خودشان را به خوبی نشان داده اند. در همین زمینه افزایش ضریب امنیت و مقابله با قاچاق در کالاهای عبوری و صادراتی در مرز و گمرک آستارا با سه سگ مواد یاب در جریان است.

ضرورت تجهیز سیستم های کنترلی مدرن در گمرک مرزی آستارا

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت اداره کل گمرک آستارا بر ضرورت تجهیز سیستم های کنترلی در این گمرک فعال و مهم شمال کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن در همه عرصه ها به خصوص جنگ نرم سعی در دستیابی به اهداف شوم خود دارد، تصریح کرد: تلاش ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر کافی نیست.

فرماندار آستارا با اشاره به لزوم تجهیز دستگاه های کشف مواد مخدر در مرز آستارا، افزود: تجهیز گمرک آستارا به دستگاه های پیشرفته کشف مواد و تقویت سگ های مواد یاب یک ضرورت در این گمرک مهم مرزی ایران است.

رضایی پور خاطرنشان کرد: در سال گذشته افزایش قابل توجهی در کشف انواع مواد مخدر در مرز آستارا داشتیم و این نشان از یک همت جمعی برای ریشه کنی این بلای خانمان سوز در این شهرستان مرزنشین را دارد.

افزایش ۳۵ درصدی کشف مواد مخدر در گمرک آستارا

فرهاد صفری، مسئول امور حقوقی اداره کل گمرک آستارا نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به آمار مقابله با مواد مخدر در این شهرستان گفت: در سال گذشته با تلاش شبانه روزی ماموران اداره گمرک شهرستان ۱۸۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین و تریاک در این شهرستان مرزی کشف و ضبط شد که در مقایسه با مدت زمان مشابه شاهد افزایش ۳۵ درصدی هستیم.

وی افزود: همچنین در سال گذشته ۱۰۳ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۲۶۶ میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۱۹۱ تومان در مرز آستارا توسط اداره کل گمرک آستارا تشکیل شد.

مسئول امور حقوقی گمرک آستارا، به اهمیت این گمرک و آمار بالای تردد کامیون های ترانزیتی در این مرز اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک یک دستگاه ایکس.ری کامیونی جدید به جهت نظارت و کنترل همه جانبه در محوطه گمرک آستارا مستقر خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ها بر این است که اجازه ورود و خروج هیچ نوع کالای قاچاق به کشور از طریق مرزهای رسمی داده نشود و پرسنل اداره کل گمرک آستارا با تلاش شبانه روزی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر اهتمام جدی دارند.

صفری، تصریح کرد: اداره کل گمرک آستارا از همه امکانات خود نظیر دستگاه های ایکس.ری و سگ های موادیاب برای کنترل و نظارت بر کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی استفاده می کند و در حوزه مقابله با قاچاق کالا با تمامی کاستی ها مقتدرانه عمل می کند.

لزوم تقویت زیرساخت ها در مرزهای سه گانه آستارا

با توجه به اهمیت گمرک آستارا و وجود سه مرز رسمی و بین المللی زمینی، دریایی و ریلی، گمرک این شهرستان باید به ابزار روز مقابله با قاچاق کالا مجهز شود. با توجه به اینکه دوره پایش چشمی و دستی کنترل کالا در مرزها به سر آمده، گمرک آستارا با توجه به اهمیت این مرز با حمایت گمرک جمهوری اسلامی ایران در کنار استفاده از دستگاه‌های ایکس.‌ری باید به ابزارهای روز و سریع کنترل و بررسی صادرات و واردات مجهز شود.

افزایش تعداد سگ های مواد یاب در گمرک آستارا یک ضرورت مهم است و براساس اطلاعات رسمی در آن سوی مرز در گمرک آستارای جمهوری آذربایجان ۱۶ سگ مواد یاب نیز فعال بوده و در مجموع باید زیرساخت ها و امکانات نظارتی در مرز آستارای جمهوری اسلامی ایران به جهت مقابله بی امان با عوامل قاچاق مواد مخدر توسعه یابد و در این راستا همکاری مضاعف دستگاه های اجرایی مرتبط بسیار مهم است.



نظر شما
ادامه